Śmierć samobójcza i sercowo-naczyniowa po rozpoznaniu raka

Rozpoznanie raka jest traumatycznym doświadczeniem, które może wywołać natychmiastowe negatywne konsekwencje zdrowotne wykraczające poza skutki choroby lub leczenia. Metody
Korzystając z modeli Poissona i negatywnej regresji dwumianowej, przeprowadziliśmy historyczne badanie kohortowe z udziałem 6 027 234 Szwedów, aby zbadać związki pomiędzy diagnozą raka a bezpośrednim ryzykiem samobójstwa lub zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych w latach 1991-2006. Aby dostosować się do niezmierzonych czynników zakłócających, wykonaliśmy również zagnieżdżona, dopasowana do siebie analiza przypadków wszystkich pacjentów z rakiem, którzy zmarli na skutek samobójstwa lub choroby układu krążenia w kohorcie.
Wyniki
W porównaniu z osobami bez raka względne ryzyko samobójstwa wśród pacjentów z rozpoznaniem raka wyniosło 12,6 (przedział ufności 95% [CI], 8,6 do 17,8) w pierwszym tygodniu (29 pacjentów, częstość występowania, 2,50 na 1000 osób). lat) i 3,1 (95% CI, 2,7 do 3,5) w ciągu pierwszego roku (260 pacjentów, częstość występowania, 0,60 na 1000 osobolat). Względne ryzyko zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych po rozpoznaniu wyniosło 5,6 (95% CI, 5,2 do 5,9) w pierwszym tygodniu (1318 pacjentów, częstość występowania, 116,80 na 1000 osobolat) i 3,3 (95% CI, 3,1 do 3,4) podczas pierwsze 4 tygodnie (2641 pacjentów, częstość występowania, 65,81 na 1000 osobolat). Zwiększenie ryzyka zmniejszyło się gwałtownie w pierwszym roku po postawieniu diagnozy. Zwiększone ryzyko było szczególnie widoczne w przypadku nowotworów ze złym rokowaniem. Analiza w dużej mierze potwierdza wyniki analizy głównej.
Wnioski
W tym dużym badaniu kohortowym pacjenci, którzy niedawno otrzymali diagnozę raka, mieli zwiększone ryzyko samobójstwa i zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych, w porównaniu z osobami bez raka. (Finansowane przez Szwedzką Radę ds. Życia Pracy i Badań Społecznych i inne).
Wprowadzenie
Duża liczba dowodów wskazuje na wysoki poziom objawów dystresowych i psychiatrycznych wśród pacjentów, którzy otrzymują diagnozę raka.1-9 Wykazano, że pacjenci z nowotworem są bardziej narażeni na samobójstwo10-17 i zdarzenia sercowo-naczyniowe.18-22 Jednak większość wyniki zostały zinterpretowane jako konsekwencje leczenia lub ciężaru życia z postępującym rakiem. Stres psychologiczny wywołany samą diagnozą może również powodować tak poważne konsekwencje. Jednak tylko kilka badań zbadało okres bezpośrednio po diagnozie raka.13,14,23
Niedawno zauważyliśmy, że pacjenci z rakiem prostaty, zarówno w Szwecji, jak i Stanach Zjednoczonych, mają zwiększone ryzyko wystąpienia samobójstw i zdarzeń sercowo-naczyniowych w ciągu kilku tygodni po diagnozie raka.24,25 Jeśli obserwacje zostaną udowodnione, że są niezależne od wspólnych przyczyn między rakiem a bezpośrednim zdrowiem wyniki mogą mieć ważne implikacje dla polityki badań przesiewowych w kierunku raka i zorganizowanej opieki wspierającej
[hasła pokrewne: co ile oddawanie krwi, niedoczynność tarczycy senność, przewlekły katar krzyżówka ]