Śmierć samobójcza i sercowo-naczyniowa po rozpoznaniu raka AD 6

1 miesiąc ago

Chociaż zarówno częstość występowania, jak i względne ryzyko zmniejszyły się w zależności od okresu kalendarzowego, u pacjentów z nowo rozpoznanym nowotworem nadal odnotowano wzrost ryzyka o współczynnik około 3 pod koniec okresu badania (Tabela 2). Wysokość ryzyka nie różniła się istotnie w zależności od innych czynników demograficznych (sekcja 2 w dodatkowym dodatku). Podobnie jak w przypadku samobójstw, wcześniej występujące choroby psychiczne lub sercowo-naczyniowe były związane ze zwiększoną częstością zgonów z przyczyn sercowo-naczyniowych, ale względne ryzyko zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych po rozpoznaniu raka było silniejsze u pacjentów bez wcześniejszych chorób (Tabela 2). W analizie przypadku krzyżowania ryzyko zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych było 3,7 razy większe w ciągu 4 tygodni po diagnozie raka, jak miało to miejsce w innych przypadkach (Tabela 3). Pozytywne skojarzenie zaobserwowano dla wszystkich podgrup sercowo-naczyniowych, z najsilniejszym związkiem obserwowanym w zatorowości lub zakrzepicy (Tabela 3).
Dyskusja
W naszym ogólnopolskim badaniu kohortowym obejmującym ponad 6 milionów osób osoby, które otrzymały diagnozę raka, miały zwiększone ryzyko samobójstwa lub zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych w ciągu pierwszych tygodni po postawieniu diagnozy. Ten wzrost ryzyka był szczególnie widoczny wśród pacjentów, u których rozpoznano nowotwory ze złym rokowaniem i nie wyjaśniono ich wcześniejszymi stanami psychiatrycznymi lub sercowo-naczyniowymi. Chociaż częstość występowania samobójstw lub zgonów z przyczyn sercowo-naczyniowych zmniejszyła się w pewnym stopniu w okresie obserwacji, dwa wyniki pozostały poważnym problemem dla pacjentów ze świeżo zdiagnozowanym nowotworem w ciągu całego okresu badania. Podobne wyniki, które uzyskano dzięki analizie przypadku, krzyżowały się jeszcze bardziej, nie zważając na to, że alternatywne wyjaśnienie obserwowanych skojarzeń może być współdzielonymi czynnikami przyczynowymi w przypadku raka, samobójstw i chorób sercowo-naczyniowych.
Nasze badanie wykazało, że w różnym stopniu wystąpiły bezpośrednie zagrożenia dla zdrowia po diagnozie raka dla większości nowotworów oraz że zagrożenia te były jednakowo podzielane przez mężczyzn i kobiety. Zmienność podwyższonego poziomu ryzyka wśród różnych nowotworów miała podobny przebieg w przypadku samobójstw i zgonów z przyczyn sercowo-naczyniowych, przy czym najsilniejsze obserwacje zaobserwowano w przypadku bardzo śmiertelnych raków, a najmniejsze – w przypadku raka skóry. Dalsze analizy wykazały wyższe względne ryzyko samobójstwa lub zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych po rozpoznaniu czerniaka niż w przypadku innych nowotworów skóry (dane nie przedstawione). Ten wzór prawdopodobnie odzwierciedla różny stopień stresu psychicznego u pacjentów, u których zdiagnozowano różne nowotwory. Niemniej jednak pierwsze tygodnie po rozpoznaniu raka okazały się bardzo stresującym czasem dla wszystkich pacjentów.
Główną siłą naszych badań była kohorta na dużą skalę oparta na populacji z zasadniczo całkowitym stwierdzeniem raka i skutkami śmiertelnymi.
[hasła pokrewne: stomatolog olsztyn, dentysta bielsko, acetazolamid ]