Rak drobnokomórkowy płuca i nefrolityczny ruchowy rumień

Nekrolityczny rumień wędrujący jest rzadką zapalną dermatozą, po raz pierwszy opisaną przez Becker i wsp. 1, która występuje u 70% pacjentów z zespołem glukagonoma.2 Jej klinicznymi cechami są polimorficzne śluzówkowo-skórne objawy, obejmujące liczne pierścieniowe rumieniowate łuski i strupowate plastry z przebarwieniami. Uszkodzenia te mogą wpływać na całe ciało z predyspozycją do krocza, pośladków, pachwin, brzucha i kończyn – innymi słowy, obszarów, które podlegają zwiększonemu ciśnieniu i tarciu.2.3 Jedynymi dwoma zgłoszonymi objawami ustnymi są kątowe zapalenie przegrody i zanikowe zapalenie błony śluzowej.2-5
Ryc. 1. Ryc. 1. Bodzele śluzówkowo-skórne nefrolitycznego migrującego. Pęcherzowe, erozyjne zapalenie błony śluzowej jamy ustnej z obszarami mającymi cechy lichenoidalne są widoczne na języku i górnej i dolnej wardze (panel A) i wewnątrz prawego policzka (panel B). Całe ciało pacjenta, łącznie z grzbietem, pokrywa się fioletowawymi, zlewającymi się, rumieniowatymi skaleczeniami i strupkowatymi zmianami o powierzchni keratotycznej (panel C). Analiza histologiczna skóry (Panel D, po lewej) pokazuje nadmierne rozrosty i spongiozę, którym towarzyszą nekrotyczne keratynocyty i proliferację naczyń. Histologiczna analiza błony śluzowej jamy ustnej (panel D, po prawej) wykazuje znaczący naciek obojętnochłonny, eozynofilowy i plasmackomórkowy (hematoksylina i eozyna).
73-letni mężczyzna został skierowany do naszej jednostki doustnej dla trwałych i postępujących zmian śluzówkowo-skórnych. Błona śluzowa jamy ustnej wykazała pęcherzowe, erozyjne zapalenie błony śluzowej z kilkoma obszarami o cechach klinicznych typu lichenoidalnego (Figura 1A i 1B). Jego ciało, w tym obszar narządów płciowych, pokryto purpurowoczarnymi, spójnymi, rumieniowatymi skaleczeniami i strupkowatymi zmianami o powierzchni keratotycznej (ryc. 1C). Histologiczna analiza zmian skórnych i błony śluzowej jamy ustnej wykazała łagodne nadmierne rozrosty, sponiozę, nekrotyczne keratynocyty oraz znaczący naciek obojętnochłonny, eozynofilowy i plasmackomórkowy (ryc. 1D).
Stan odżywienia pacjenta był normalny. Rutynowe testy hematologiczne wykazały łagodną hiperglikemię, hipoalbuminemię, poziom glukagonu równy 73 pg na mililitr (normalny zakres, 25 do 250) i poziom cynku 134 .g na decylitr (zakres normalny, 60 do 250). Markery nowotworowe wykazały poziom CA-125 wynoszący 232 U na mililitr (zakres normalny, 0 do 35) i poziom .2-mikroglobuliny 2924 ng na mililitr (zakres normalny, 600 do 2600). Tomografia komputerowa z całkowitą masą ciała wykazała obecność owalnej masy o średnicy 40 mm w górnym płatku prawego płuca, z widocznymi wypustkami zahaczającymi górną i opłucną opłucną homolateralną. Nie wykryto żadnych objawów guza trzustkowego. Biopsja igły płuc z przewodnictwem ultrasonograficznym ujawniła drobnokomórkowego raka płuc. Rozpoznano nicieniobójczy rumień wędrujący związany z nonglucagonoma. Pacjent zmarł 2 miesiące później.
Patogeneza tego zaburzenia pozostaje niejasna. Wydaje się jednak, że hipoaminooksydaza, żywieniowy brak cynku i kwasów tłuszczowych lub dysfunkcje hepatocytów mogą być zaangażowane w wywoływanie tych zmian śluzówkowo-skórnych. 2, 3 Rzadziej występował nekrolityczny rumień wędrujący bez nowotworu produkującego glukagon, warunek, że jest określany jako zespół pseudoglukonomii4 i jest związany z różnymi chorobami ogólnoustrojowymi, takimi jak celiakia, wrzodziejące zapalenie okrężnicy, choroba Crohna, marskość wątroby i różne złośliwe nowotwory pozatrzustkowe, takie jak rak wątrobowokomórkowy, rak oskrzeli, nowotwory wydzielające insulinę lub wzrost podobny do insuliny czynnik II i rak dwunastniczy.5 Podobnie jak w przypadku naszego pacjenta, nekrolityczny rumień wędrujący z pęcherzami jamy ustnej, erozyjne zapalenie śluzówki i cechy liszajówki może być również związany z drobnokomórkowym rakiem płuc.
Michele Davide Mignogna, MD, DMD
Giulio Fortuna, DMD
Federico II University of Naples, 80131 Neapol, Włochy
to