Niedokrwienie miejscowe

Niedokrwienie miejscowe może powstać z różnych przyczyn, a mianowicie: 1 uciśnięcia tętnicy, 2 procesów chorobowych toczących się w ścianie tętnicy, 3 zmian fizyko-chemicznych właściwości krwi, wskutek których powstają zakrzepy lub zatory zamykające światło tętnicy, 4 zaburzeń w unerwieniu tętnic. Niedokrwienie z uciśnięcia tętnicy powstaje wtedy, kiedy tętnica podlega dłuższemu uciśnięciu z zewnątrz przez podwiązanie, blizny, nowotwory, bąblowiec, ciała obce, nagromadzone płyny, gazy itd. Jest to tzw. niedokrwienie uciskowe. Niedokrwienie z procesów chorobowych toczących się w ścianach tętnic powstaje wtedy, gdy w tętnicy tworzy się proces patologiczny w postaci miażdżycy lub zapalenia śródbłonka tętniczego, zwłaszcza na tle kiły. Te sprawy prowadzą do zgrubienia błony wewnętrznej tętnicy i w wyniku do zwężenia światła naczynia, przez które krew przepływa w znacznie mniejszej ilości niż w warunkach normalnych. Jest to niedokrwienie wewnątrzpochodne, naczyniowe. Niedokrwienie wywołane zmianami we krwi powstaje wtedy, gdy we krwi tworzą się skrzepy, które przyklejone do ścianki naczyniowej zwężają lub zamykają światło naczynia. Skrzepy mogą się odrywać i z prądem krwi przedostać się do odległych tętnic powodując tzw. zatory, które mogą całkowicie zamknąć światło naczynia wywołując niedokrwienie odpowiednich tkanek. [hasła pokrewne: przewlekły nieżyt nosa krzyżówka, elektroterapia wskazania i przeciwwskazania, purchawka chropowata ]

Powiązane tematy z artykułem: elektroterapia wskazania i przeciwwskazania przewlekły nieżyt nosa krzyżówka purchawka chropowata