Zatory tluszczowe moga powstac w róznych narzadach

1 miesiąc ago

W zabiegach chirurgicznych w jamie brzusznej, w zmiażdżeniach tkanki podskórnej, zatruciach fosforem i w innych sprawach chorobowych, w których jest dotknięta tkanka tłuszczowa i uszkodzone naczynia, zwłaszcza żylne. Zatory tłuszczowe mogą powstać w różnych narządach. Zatory pochodzenia zewnętrznego powstają wtedy, kiedy do naczynia przedostanie się: 1. powietrze lub inne gazy np. azot w chorobie kesonowej 2. bakterie lub pasożyty i ciała obce. Zatory powietrzne powstają najczęściej wtedy, gdy zranione zostaną żyły, zwłaszcza żyły szyjne lub podobojczykowe i jeżeli one zieją. Wtedy przysysające działanie klatki piersiowej i rozkurczowy okres czynności serca sprzyja przechodzeniu do nich powietrza, gdyż w żyłach powstaje ciśnienie ujemne. Po odejściu łożyska po porodzie ziejące żyły w macicy mogą również przysysać powietrze, co często doprowadza do zatoru powietrznego. Zatory bakteryjne są wywołane przez skupienie bakterii, które z ogniska zakażonego mogą przedostać się do krwi. Również pasożyty, np. jaja glist, włośnie, bąblowiec i inne, mogą wywołać zatory. Jeżeli chodzi o ciała obce, to zator może powstać po przedostaniu się do uszkodzonych naczyń igły, odłamków kul, cząsteczek ubrania itp. Doświadczalnie wywołujemy zatory przez wprowadzenie do krwi cząsteczek wosku, likopodium i innych nierozpuszczalnych ciał. Wprowadzenie w doświadczeniu na zwierzęciu powietrza do żył wywołuje tylko wtedy zatory, jeżeli ilość wprowadzonego powietrza do żyły przekracza 50 mI. Zatory mogą powstawać zarówno w układzie krążenia dużego, jak i małego. Najrzadziej zatory powstają w układzie krążenia żyły bramnej. [przypisy: dentysta olsztyn, bortezomib, stomatolog olsztyn ]