Wybuch reakcji niepożądanych związanych ze skażoną heparyną

1 miesiąc ago

W styczniu 2008 r. Centrum Kontroli i Prewencji Chorób rozpoczęło ogólnokrajowe badanie ciężkich działań niepożądanych, które zostały po raz pierwszy wykryte w jednym ośrodku hemodializy. Wstępne wyniki sugerowały, że heparyna była możliwą przyczyną reakcji. Metody
Informacje dotyczące objawów klinicznych i narażenia zostały zebrane u pacjentów, u których wystąpiły objawy przedmiotowe i podmiotowe, które były zgodne z reakcją typu alergicznego po listopada 2007 r. Dwadzieścia jeden urządzeń do dializy, które zgłosiły reakcje i 23 urządzenia, które nie zgłosiły reakcji, zostały włączone do studium przypadku w celu zidentyfikowania czynników ryzyka na poziomie zakładu. Nieotwarte fiolki heparyny z urządzeń, które zgłosiły reakcje, testowano pod kątem zanieczyszczeń.
Wyniki
Łącznie 152 działania niepożądane związane z heparyną zidentyfikowano u 113 pacjentów z 13 państw od 19 listopada 2007 r. Do 31 stycznia 2008 r. Największy wpływ na reakcje miała obecność heparyny produkowanej przez firmę Baxter Healthcare (w 100% obiektów przypadku vs. 4,3% obiektów kontrolnych, P <0,001). Fiolki heparyny wytwarzane przez firmę Baxter z urządzeń, w których zgłaszano reakcje zawierały zanieczyszczenia zidentyfikowane jako siarczan chondroityny nadmiernie siarczany (OSCS). Niepożądane reakcje na heparynę zanieczyszczoną przez OSCS często charakteryzowały się niedociśnieniem, nudnościami i dusznością występującymi w ciągu 30 minut po podaniu. Spośród 130 reakcji, w których informacja o partii heparyny była dostępna, 128 (98,5%) wystąpiło w obiekcie, w którym na terenie znajdowała się skażona OSCS heparyna. Z 54 reakcji, dla których znana była liczba partii podawanej heparyny, 52 (96,3%) wystąpiło po podaniu heparyny zanieczyszczonej przez OSCS.
Wnioski
Heparyna zanieczyszczona OSCS była epidemiologicznie powiązana z reakcjami niepożądanymi w tym ogólnokrajowym ognisku. Zgłoszone cechy kliniczne wielu z tych przypadków dodatkowo potwierdzają wniosek, że przyczyną wybuchu epidemii było skażenie heparyną przez OSCS.
Wprowadzenie
Niefrakcjonowana heparyna jest lekiem przeciwzakrzepowym stosowanym do zapobiegania lub leczenia zaburzeń zakrzepowo-zatorowych. Heparyna jest również powszechnie stosowana w zapobieganiu krzepnięciu krwi pozaustrojowej podczas hemodializy i kardiochirurgii, a także w utrzymaniu drożności urządzeń dożylnych. Chemicznie heparyna jest niejednorodną mieszaniną siarczanowanych polisacharydów; jego główna aktywność przeciwzakrzepowa jest pośredniczona przez aktywację antytrombiny. Dostępna w handlu heparyna pochodzi z tkanek zwierzęcych; tylko heparyna pochodząca od świń jest dopuszczona na rynek amerykański. Chociaż trombocytopenia wywołana heparyną jest dobrze opisanym procesem immunologicznym u pacjentów otrzymujących heparynę, rzadko zgłaszano natychmiastowe reakcje nadwrażliwości (np. Obrzęki, skurcz oskrzeli, obrzęk naczynioruchowy i anafilaksję), które można bezpośrednio przypisać heparynie.1,2
7 stycznia 2008 r. Departament Zdrowia i Usług Seniora w stanie Missouri powiadomił Ośrodki Kontroli i Zapobiegania Chorób (CDC) o klastrze reakcji typu alergicznego wśród pacjentów poddawanych hemodializie w szpitalu pediatrycznym.3 Objawy wystąpiły w ciągu kilku minut po rozpoczęciu leczenia sesji dializacyjnej, a objawy obejmowały obrzęk twarzy, tachykardię, niedociśnienie, pokrzywkę i nudności
[podobne: niedoczynność tarczycy senność, co ile oddawanie krwi, humektant ]