Kontrolowana próba oleju z ryb w nefropatii IgA

2 tygodnie ago

Idiopatyczna nefropatia IgA jest najczęstszą chorobą kłębuszków nerkowych na świecie. Niewydolność nerek rozwija się u 20 do 40 procent pacjentów w okresie od 5 do 25 lat po rozpoznaniu1-5. Patogeneza choroby jest słabo poznana 6 i nie ma skutecznego leczenia7. Starzenie się, bycie mężczyzną i nadciśnienie, uporczywe białkomocz, upośledzenie czynności nerek w momencie rozpoznania lub stwardnienie kłębuszków nerkowych lub zwłóknienie śródmiąższowe w wyniku biopsji nerki wiążą się z szybszą postępującą chorobą1-5, 8. Różne terapie nie wpłynęły na wynik, w tym kortykosteroidy, cyklosporyna, leki przeciwzakrzepowe, leki przeciwpłytkowe i fenytoina7. Skuteczność dietetycznego oleju z ryb została przetestowana u pacjentów z kilkoma rodzajami chorób nerek, w tym z nefropatią IgA, z różnymi wynikami9-12. Przesłanki stosowania oleju z ryb u pacjentów z nefropatią IgA opierają się na założeniu, że kwasy tłuszczowe n-3 mogą ograniczać produkcję lub działanie cytokin i eikozanoidów wywołanych przez początkowe immunologiczne uszkodzenie nerek13. Przeanalizowaliśmy wyniki badania, którego celem było ustalenie, czy olej z ryb jest skuteczny w spowalnianiu postępu niewydolności nerek u pacjentów z idiopatyczną nefropatią IgA, którzy mają trwały białkomocz. Metody
Badanie było podwójnie ślepym, kontrolowanym placebo, randomizowanym badaniem przeprowadzonym w 21 ośrodkach tworzących grupę nefrologiczną Mayo. Protokół badania został zatwierdzony przez instytucjonalną komisję odwoławczą w każdym ośrodku, a wszyscy pacjenci wyrazili pisemną świadomą zgodę.
Wybór pacjentów
Pacjenci kwalifikowali się do badania, jeśli mieli potwierdzoną biopsją nefropatię IgA. Rozpoznanie opierało się na półilościowej ocenie wszystkich zmian chorobowych w kategoriach ogniskowego (mezangialnego) i rozlanego rozrostowego zapalenia kłębuszków nerkowych, a diagnozę potwierdzono w badaniach immunofluorescencyjnych wykazujących mezangialne odkładanie IgA8. Wszystkie próbki nerko-biopsyjne były badane niezależnie przez jednego patologa, który nie otrzymał żadnych klinicznych informacji o pacjentach. Pacjenci z rozpoznaniem morfologicznym zostali włączeni do badania, jeśli ich wydalanie z moczem wyniosło . g na dzień (lub stężenie kreatyniny w surowicy wzrosło o 25 procent lub więcej w ciągu poprzednich sześciu miesięcy), ich stężenie kreatyniny w surowicy wynosiło . 3,0 mg na decylitr (265 .mol na litr), a ich przewidywane przeżycie wynosi dwa lata lub więcej. Pacjenci byli wykluczani, jeśli mieli toczeń rumieniowaty układowy, przewlekłą chorobę wątroby lub antyglomeracyjne błony podstawnej kłębuszkowe zapalenie nerek lub byli w ciąży lub w okresie laktacji. Jeden pacjent miał zapalenie opryszczki skóry, idiopatyczne hipertroficzne zwężenie podorty i dziedziczną homocystynurię oprócz nefropatii IgA.
Projekt badania
Pacjentów podzielono losowo w ramach warstw wyznaczonych przez stężenia kreatyniny w surowicy (normalne, zdefiniowane jako . 1,2 mg na decylitr [106 .mol na litr] u mężczyzn i . 0,9 mg na decylitr [80 .mol na litr] u kobiet, lub podwyższone, określone jako: powyżej normalnych wartości, ale . 3,0 mg na decylitr), średnia z dwóch wartości 24-godzinnego białka moczu (od 1,0 do 3,4 g na dzień lub . 3,5 g na dzień) i średnia z dwóch odczytów ciśnienia krwi przez ten sam osoba w dwa różne dni podczas wizyt w gabinecie (normotensja, definiowana jako ciśnienie skurczowe <140 mm Hg i ciśnienie rozkurczowe <85 mm Hg u pacjenta nie leczonego z powodu nadciśnienia lub nadciśnienia, określane jako ciśnienie skurczowe . 140 mm Hg ciśnienie rozkurczowe . 85 mm Hg lub aktualne leczenie nadciśnienia tętniczego).
Pacjenci zostali losowo przydzieleni do otrzymywania suplementacji diety olejem rybim lub placebo przez dwa lata
[więcej w: humektant, przywra chińska, purchawka chropowata ]