Skip to content

Dysleksja, nauka i mózg

2 miesiące ago

564 words

Dysleksja, nieoczekiwana i niewyjaśniona trudność w nauce czytania, gdy funkcja poznawcza jest normalna, jest poważną niepełnosprawnością. Znaczna część procesu edukacyjnego w szkołach opiera się na umiejętności czytania, a dziecko, które źle czyta, będzie znajdowało się w niekorzystnej sytuacji w dowolnym temacie wymagającym płynnej lektury. Najszerzej akceptowana teoria dysleksji polega na tym, że jest to zaburzenie oparte na języku z defektem świadomości fonologicznej – zdolność wiązania dźwięków z literami i słowami. Autorzy tej książki, Roderick Nicolson i Angela Fawcett, mają ambitny plan. Pierwsza część książki rozpoczyna się od przeglądu aktualnych koncepcji czytania i uczenia się, klinicznych modeli dysleksji i leżących u podstaw zaburzeń neurologicznych, które zostały odkryte w badaniach klinicznych i neuroobrazowaniu funkcjonalnym. Nicolson i Fawcett skupiają się następnie na własnych badaniach, które dotyczą roli móżdżku w uczeniu się w ogóle, a w szczególności w dysleksji. Następnie włączają istniejące modele dysleksji do swojego modelu móżdżku. Jako dobrzy naukowcy omawiają wkład swojego modelu w zrozumienie dysleksji, wraz z potencjalną krytyką tego modelu. Wnioskują, że dysleksja jest nieprawidłowością systemu uczenia się proceduralnego, konkluzją, która godzi poprzednie badania i obejmuje ramy deficytu móżdżku.
Nicolson i Fawcett definiują system jako grupę zintegrowanych struktur i funkcji mózgu, które leżą między poznaniem na najwyższym poziomie a określonymi obszarami mózgu na najniższym poziomie. Odważnie sugerują, że nieprawidłowości w proceduralnym systemie uczenia się mogą być również zaangażowane w ogólne zaburzenia uczenia się, specyficzne zaburzenia językowe, zaburzenie koordynacji rozwojowej, dysleksję i zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Ich skupienie na móżdżku może być dla niektórych kontrowersyjne. Tradycyjnie sądzono, że funkcją móżdżku jest integracja danych sensomotorycznych i że jego produkcja zasadniczo obejmuje skoordynowane funkcje motoryczne. Pogląd ten potwierdzają klasyczne badania zależności między uszkodzeniami mózgu a deficytami poznawczymi. Jednak w ostatnich dwóch dekadach neuroobrazowanie funkcjonalne doprowadziło do odkryć, które sugerują, że móżdżek odgrywa rolę w szerokim zestawie wyższych funkcji poznawczych, w tym czytania. Prace Nicolsona i Fawcetta przyczyniły się do tego zasobu wiedzy.
Druga część książki to przegląd częściowy, część syntezy klinicznych i neuronaukowych aspektów dysleksji, częściowa wizja przyszłych badań oraz częściowa dyskusja na temat przydatności modeli teoretycznych we wczesnej diagnostyce i wczesnej interwencji dla dziecka z dysleksją. Nicolson i Fawcett próbują odpowiedzieć na sześć dużych pytań: Czym jest dysleksja. Jaka jest przyczyna. Dlaczego wydaje się to być specyficzne dla czytania. Dlaczego niektórzy z dyslektycznych mają wysokie osiągnięcia. Jak rozpoznać dysleksję, zanim dziecko nie nauczy się czytać. I wreszcie, czy potrzebujemy różnych metod nauczania dzieci z dysleksją, a jeśli tak, to jakie one są.
Nicolson i Fawcett zwracają uwagę na trudności związane z badaniami w tej dziedzinie i nigdy nie bronią krytyki własnych hipotez Wyjaśniają również, że ich obecny model nie jest kompletny – uważają go za punkt wyjścia dla przyszłych badań. Ta książka zawiera dużą ilość informacji badawczych i kilka nowych, prowokujących do myślenia pomysłów; dla każdego, kto interesuje się dysleksją, warto ją przeczytać.
Gerald S. Golden, MD
111 S. 15th Street, Philadelphia, PA 19102
doc. netto
[podobne: uzdrowiskowe leczenie sanatoryjne dorosłych kolejka, neurolog w koninie, leki przeciwbólowe na receptę lista ]

Powiązane tematy z artykułem: leki przeciwbólowe na receptę lista neurolog w koninie uzdrowiskowe leczenie sanatoryjne dorosłych kolejka