2 tygodnie ago

Poza przypadkami powodowanymi przez szkodliwe gazy lub opary, choroby oskrzelików od dawna są postrzegane jako choroby wieku dziecięcego, które są spowodowane głównie przez drobnoustroje. Niedawno choroby oskrzelików zostały uznane za klinicznie istotne choroby dotykające wszystkie grupy wiekowe. Dopiero w ostatnim dziesięcioleciu kliniczne i patologiczne cechy wielu z tych chorób zostały wystarczająco scharakteryzowane, abyśmy mogli zacząć je rozumieć w uporządkowany sposób. Według mojej wiedzy ten podręcznik stanowi jedyną dokładną dyskusję na temat chorób oskrzelików. We wstępie dr Epler twierdzi, że zaprojektował książkę jako wyczerpujące odniesienie do klinicznych i patologicznych cech ludzkich chorób oskrzelików, tak jak je obecnie rozumiemy. Uważam, że całkiem dobrze wykonał to zadanie. Rozmaite rozdziały mają wielkie mocne strony i słabe strony, ale uważam książkę za mile widziane uzupełnienie mojej biblioteki. Diseases of the Bronchioles to praca wielorakie i dlatego jest napisana w wielu stylach. Niektóre rozdziały są doskonałe. Inne są nudne, a ich nakładanie się i powtórzenia są znaczne. Jednak większość rozdziałów jest dobrze napisana, a liczne ilustracje i tabele są zwykle jasne. Wybór doktora Epler a jest bardzo dobry.
Organizacja tej książki jest niezwykła. Jest on podzielony na cztery sekcje, z których pierwsza poświęcona jest anatomii, patologii, badaniom i klasyfikacji klinicznej chorób oskrzelików. W następnych dwóch sekcjach rozpatrywane są najpierw choroby oskrzelowe jako choroby dróg oddechowych , a następnie choroby śródmiąższowe . Z patogenetycznego punktu widzenia uważałbym, że wszystkie formy są bronchiolarne, a większość form może powodować chorobę śródmiąższową, w zależności od ciężkości choroby. uraz, przewlekłość urazu i zdolność płuca do samodzielnej naprawy. Podział ten wydaje się sztuczny, ale jest prawdopodobnie używany do oddzielania zarostowych zapalenia oskrzelików od zapalenia oskrzelików, powodując zapalenie płuc. Druga część zawiera opisy zapalenia oskrzelików palacza, zapalenia oskrzelików z mineralnego pyłu, rozproszonego zapalenia panbronchiolitis oraz spektrum idiopatycznych i znanych przyczyn zarostowych zapalenia oskrzelików. Trzecia sekcja omawia oddechowe zapalenie oskrzelików (postać zapalenia oskrzelików palacza), ale w dużej mierze jest poświęcona dyskusji o idiopatycznych i znanych przyczynach zapalenia oskrzelików, powodujących zapalenie płuc. Czwarta i ostatnia sekcja dotyczy choroby oskrzelików u dzieci.
Kilka rozdziałów jest znakomitych. Rozdział 8, autorstwa Finklesteina i Cosio, jest znakomity. Pięknie integruje opisy patologii, patogenezy i choroby klinicznej. Podobnie, zwięzły rozdział Izimiego na temat globalnego poglądu na idiopatyczne zapalenie oskrzelików, powodujące zapalenie płuc, jest doskonały. Gdybym miał wybrać jeden rozdział jako wybitny, to byłby to Cordier, Peyrol i Loire, który koncentruje się na zarostach zapalenia oskrzelików i organizowaniu zapalenia płuc jako modelu zapalnych (dróg oddechowych) chorób płuc. Ten rozdział jest syntezą najnowszych danych dotyczących uszkodzenia i naprawy płuc, które obrazują zdarzenia prowadzące do klinicznej choroby.
Najsłabsze rozdziały dotyczą obrazowania. Często pojawia się zamieszanie związane z tym, czy autor dyskutuje o zapaleniu oskrzelików zarostowych organizujących zapalenie płuc czy zapalenie oskrzelików. Wiele ilustracji jest dobrych i okaże się przydatne.
Polecam tę książkę wszystkim klinicystom i naukowcom zajmującym się chorobami płuc. Jest mało prawdopodobne, aby był pomocny dla specjalistów lub podstawowych badaczy. Jest to książka, która zaczyna oświetlać to, co wiemy o chorobach oskrzelików.
Jack D. Fulmer, MD
University of Alabama w Birmingham, Birmingham, AL 35294

[hasła pokrewne: angio tk tętnic wieńcowych, elektroterapia wskazania i przeciwwskazania, co ile oddawanie krwi ]